Відбулось розширене засідання Робочої групи №3 УНП щодо екологічних проблем розвитку гідроенергетики в Україні та Молдові

09
Лип
2018
Категорії: Новини / новини проекту "Громадська синергія" / Новини РГ 3 / Новини ФГС СхП / новини членів УНП / РГ3

IMG_5859

3 липня 2018 року у приміщенні проекту “Громадська синергія” відбулося друге у 2018 році розширене засідання Робочої групи №3 Української національної платформи Форуму громадянського суспільства Східного партнерства (РГ3 УНП ФГС СхП, координатор – Ганна Голубовська-Онісімова).

Перша сесія, яка була присвячена екологічним проблемам розвитку гідроенергетики в Україні та Молдові, пройшла у розширеному складі за участю координатора РГ3 ФГС СхП Іни Кошеру та членів РГ3 Національної платформи Молдови: Іллі Тромбицького (Асоціація хранителів річки Дністер “Еко-Тірас”), Юліани Кантарагіу (Національний екологічний центр Молдови), Алеко Реніти (Екологічний рух Молдови), а також запрошених незалежних експертів.

Від органів державної влади участь у позиційній дискусії взяли: Микола Кузьо, заступник Міністра екології та природних ресурсів України з питань європейської інтеграції, а також Гуляєва Оксана та Кучер Сергій, представники ПАТ “Укргідроенерго”.

IMG_5854

Позицію екологічних ОГС України/ РГ3 УНП ФГС СхП представили: Петро Тєстов (“Екологія-Право-Людина”) за участю Анатолія Павелко (“Бюро екологічних розслідувань”), Олександр Василюк (Інститут зоології НАНУ), Руслан Гаврилюк (Національний екологічний центр України), Олександр Степаненко (ЕГО “Зелений Світ”).

Доповідачі зазначили, що, стосовно малих ГЕС, їх внесок до енергетичного балансу країни непомітний, а надприбутки завдяки “зеленому тарифу” – невиправдані. При цьому, з точки зору впливу на водні екосистеми – вони надзвичайно шкідливі, а також утворюють осередки соціальної напруженості у місцевих громадах. Будівництво нових малих ГЕС неприпустиме, “зелений тариф” для нух мусить бути скасованим, а подальше функціонування інсуючих малих ГЕС має залежати від дотримання екологічних вимог, зокрема, щодо забезпечення вільного пересування та відтворення іхтіофауни. Малі ГЕС на притоках Дністра призводять до подальшої зарегульованості, а внаслідок цього – пересихання та зникнення малих річок. Що стосується об’єктів великої гідроенергетики, які плануються до запуску та будівництва згідно з Програмою розвитку гідроенергетики до 2026 року, потенційна шкода водним екосистемам ще більша. Сама Програма була прийнята з порушеннями регламенту КМУ та інших положень законодавства, зокрема, щодо участі громадськості. Нещодавно відбувся круглий стіл за участю народних депутатів України та підтримки профільного Комітету ВРУ, учасники якого дійшли спільної позиції. Вона є однозначною, і полягає в тому, що Програма є неадекватною, існує 2 шляхи: або повністю відмовитися від неї, або провести стратегічну екологічну оцінку (СЕО) Програми і внести обгрунтовані зміни, а до тих пір призупинити її впровадження.

IMG_5935

Позицію екологічних ОГС Молдови/ РГ3 Молдовської національної платформи ФГС СхП представили Іна Кошеру (Національний екологічний центр Молдови) та Ілля Тромбицький (Еко-Тірас). Молдовські екоНУО надзвичайно занепокоєні планами будівництва нових та експлуатації існуючих гідровузлів на Дністрі. Екологічна ситуація в басейні Дністра наразі дуже напружена. Дністер вступив у процес поступового зневодження. Подальше втручання в річкову екосистему неприпустиме. Водночас тривають перемовини між молдовською та українською офіційними сторонами щодо підписання угоди про функціонування Дністровського гідровузла, проте, їх зміст невідомий громадськості і вона не може вплинути на нього. Такі фактори як щоденні коливання висоти води, зміна температурного режиму призвели до суттєвих змін складу водної флори і фауни на ділянці близько 100 км. Для мінімізації цих та інших впливів та виправлення ситуації існують технічні рішення, проте вони навіть не обговорюються. Необхідно спільними зусиллями забезпечити належне виконання Договору між Кабінетом Міністрів України та Урядом Республіки Молдова про співробітництво у сфері охорони і сталого розвитку басейну річки Дністер, щоб убезпечитися від необгрунтованих та екологічно небезпечних рішень щодо розвитку гідроенергетики.

Громадські організації висловили сподівання, що буде проведено СЕО Програми з розвитку гідроенергетики, а до того часу її впровадження буде призупинене і весь процес від початку буде прозорим і доступним для участі.

IMG_6078

Микола Кузьо зазначив, що малі ГЕС і великі ГЕС є проблемними з точки зору проточності, і якщо на малих ГЕС ще можна передбачити рибоходи, то на великих ГЕС це під великим питанням. Створення енергетичного ринку та впровадження Третього енергетичного пакету значно вплинуть на визначення місця гідроенергетики в енергетичному балансі. З 2021 року Україна мусить прийняти та впроваджувати інтегровані енергетичні та кліматичні плани, що теж вплине на розвиток секторів енергетики. Щодо Програми з розвитку гідроенергетики та Енергетичної стратегії, для Плану дій якої було виконано попередню СЕО, то Мінприроди запропонує КМУ, щоб всі проекти Програми проходили СЕО; відповідний лист вже підготовлено міністерством. Пропозиції готувалися з урахуванням консультацій з Секретаріатом Конвенції Еспо. Після прийняття європейських законів про оцінку впливу на довкілля (ОВД) та стратегічну екологічну оцінку (СЕО), завдання Мінприроди полягає у створенні системи екологічної оцінки на всіх рівнях, яка унеможливить прийняття та реалізацію шкідливих для довкілля політик і проектів будівництва.

Громадські організації прийняли в цілому спільну Заяву Робочої групи 3 УНП та Молдовської національної платформи ФГС СхП щодо екологічних проблем розвитку гідроенергетики і призначили редакційну групу з її доопрацювання за результатами засідання протягом 10 днів.

IMG_5865

Подальші питання порядку денного були присвячені ознайомленню представників громадських організацій та профільних експертів з діяльністю новоствореної Панелі Східного партнерства з транспорту та її порядку денного, а також можливостями для залучення РГ3; інформуванню щодо результатів 6-го засідання Панелі з довкілля та зміни клімату Східного партнерства, яке відбулося 12-13 червня в Києві; обговоренню результатів діяльності за минуле півріччя та плануванню роботи до кінця 2018 року тощо.

IMG_6106

 Звіт за підсумками засідання (підготувала Г.Голубовська-Онісімова): WG3_report_meeting.

Додаток: Порядок денний засідання: Agenda_WG3 meeting_ukr.

Заява Робочої групи №3, прийнята за підсумками засідання: українська версія (WG3_Statement_Ukr), англійська версія (WG3_Statement_Eng).

Презентації, представлені на засіданні:

1) Негативні екологічні наслідки спорудження дамб та гідроелектростанцій на притоках Середнього Дністра (Олександр Степаненко, ЕГО “Зелений світ”): Dniester_GPP_2018;

2) Малі ГЕС в Україні (Петро Тєстов, МБО “Екологія-Право-Людина”): Presentation_Environment People Law;

3) Наслідки будівництва малих ГЕС на гірських річках (Олексій Василюк, МБО “Екологія-Право-Людина”): Presentation_Vasyliuk Oleksiy.

Більше фото з засідання

IMG_6114