В Брюсселі відбулась конференція “Quo Vadis, Східне партнерство? Ретроспективний погляд у майбутнє”

15
Лис
2017
Категорії: Новини / Новини ФГС СхП

Panel1-1-400x250Напередодні 5-го Саміту Східного партнерства в Брюсcелі Форум громадянського суспільства Східного партнерства (ФГС СхП) разом з Європейським фондом за демократію (the European Endowment for Democracy), Відкритим інститутом європейської політики (Open Society European Policy Institute), Словацькою асоціацією зовнішньої політики (Slovak Foreign Policy Association), а також Платформою аналітичних центрів Вишеградської четвірки “Think Vishegrad” організували спеціальний захід до Саміту під назвою “Quo Vadis, Східне партнерство? Ретроспективний погляд у майбутнє”.

Дискусія під час конференції була спрямована як на критичну оцінку досягнень Східного партнерства, так і на оцінку реальних змін в регіоні станом на сьогодні. Також учасники запропонували рекомендації щодо коригування політики ЄС з метою розв’язання актуальних проблем і викликів.

У своєму вступному слові Єжи Помяновський (Jerzy Pomianowski), виконавчий директор Європейського фонду за демократію підкреслив, що Саміт Східного партнерства є дуже важливим майданчиком для дискусій на високому рівні, проте фактична імплементація реформ відбувається щоденно в регіоні.

Для головної промови було запрошено Лінаса Лінкявічюса (Linas Linkevičius), міністра закордонних справ Литовської Республіки.

“П’ять з шести країн Східного партнерства мають заморожені конфлікти на своїх територіях, що були спричинені їхнім європейським вибором. У зв’язку з цим ЄС має захищати загальні цінності, що є спільними для обох сторін, та активізувати свою діяльність в цьому регіоні. Сьогоднішня ситуація з пропагандою є чимось більшим, ніж “геополітична гра”; це битва за серця та думки громадян. Нам потрібно продемонструвати стійкість та активну позицію щодо російської пропаганди”.

Лінас Лінкявічюс, міністр закордонних справ Литовської Республіки

DSC_0971

Наталія Єрашевіч (Natalia Yerashevich), Директор Секретаріату Форуму громадянського суспільства Східного партнерства, а також Зузана Стухлікова (Zuzana Stuchlíková), Директор офісу Інституту європейської політики EUROPEUM в Брюсселі виступили зі вступним словом.

“Ми можемо чітко побачити переваги регіональної співпраці на рівні громадянського суспільства, яке разом працює над подоланням регіональних викликів, виробленні консолідованих позицій, а також підтримкою один одного у важкі часи.  Східні партнери часто сприймаються в ЄС як джерело проблем та нестабільності. Насправді, Східне партнерство є частиною вирішення декількох викликів, з якими стикається ЄС”.

Наталія Єрашевіч, Директор Секретаріату Форуму громадянського суспільства Східного партнерства

Іскра Кірова (Iskra Kirova), старший політичний аналітик Інституту відкритого суспільства європейської політики, що модерувала першу панельну дискусію, оцінила ефективність політики Східного партнерства в контексті демократизації в регіоні та розв’язанні основних проблем, що перешкоджають економічному наближенню з ЄС.

“ЄС має шанс та моральний обов’язок стати важливою зацікавленою стороною проведення внутрішніх реформ в Україні. Він має потенціал, щоб спрямувати ситуацію у правильному напрямы шляхом надсилання чіткого «меседжу» Уряду”.

Дмитро Шульга, директор Європейської програмної ініціативи, Міжнародний фонд “Відродження”

“71% населення Грузії підтримує європейську інтеграцію, однак після запровадження безвізового режиму ЄС має менше важелів впливу на уряд. Позиція Грузії як лідера є двоякою – громадянське суспільство не може занадто критикувати владу”.

 Вано Чхіквадзе (Vano Chichkvadze), менеджер з питань євроінтеграції, фонд “Відкрите суспільство” – Грузія”

“Раніше Молдова була “найкращим учнем в класі” та отримувала найбільшу допомогу на душу населення від ЄС. Однак всі нещодавні суперечливі закони – реформа виборчого законодавства, реформа стосовно діяльності громадських організацій, закон про медіа – демонструють, що фінансування має бути більш обумовлене. Що стосується Білорусі, на сьогоднішній день громадянське суспільство та засоби масової інформації de facto  можуть працювати, однак без юридичних гарантій ми не можемо говорити про будь-яку справжню лібералізацію”.

Тімур Оніка (Timur Onica),  координатор програм Європейського фонду за демократію

DSC_1021

“У Вірменії ми спостерігали соціологічний зсув від підтримки Євразійського економічного союзу до підтримки ЄС. Зараз на стадії Договору про всесторонню та посилену співпрацю є певні гарантії, що запобігають можливому майбутньому відходу. Критерії більш чіткі та визначена роль громадянського суспільства.  Однак багатошвидкісний підхід Східного партнерства також означає різну віддаленість на шляху до ЄС  та фрагментованість Східного партнерства”.

Борис Навасардян (Boris Navasardian), Єреванський прес-клуб, Керівний комітет ФГС СхП

“Питання прав людей та демократії не повинні підніматись від Саміту до Саміту – вони мають бути пріоритетом в загальному підході”.

Зія Гулієв (Ziya Guliyev), Центр правових ініціатив, Керівний комітет ФГС СхП

Всі експерти підняли питання заохочень – вони мають бути більш привабливими та надійними, у поєднанні з більш суворими умовами. ЄС має більше зосередитися на легітимності, ніж на геополітиці, оскільки очікування суспільства часто відрізняються від очікувань уряду. Більш чітке бачення того, що відбудеться після процесу лібералізації візового режиму та які нові засоби впливу можуть бути використані необхідне як Брюсселю, так і столицям країн Східного партнерства.

Другу дискусійну панель модерував Адам Бальцер (Adam Balcer) з Платформи аналітичних центрів Вишеградської четвірки. Під час обговорення експерти проаналізували, в якому напрямі розвивається Східне партнерство, а також поділились своїми прогнозами та рекомендаціями щодо подальших кроків.

Діана Яблонска (Diana Jablonska), заступник голови відділу Генерального Директорату Європейської Комісії з питань Європейської політики сусідства та переговорів щодо розширення (DG NEAR) підкреслила, що очікування від Саміту Східного партнерства в Брюсселі є дуже високими, особливо щодо стратегічного співробітництва з громадянським суспільством.

Олександр Дулеба (Alexander Duleba), директор дослідницького центру Словацької асоціації зовнішньої політики обговорив розбіжності між гармонізацією з ЄС для країн Європейського економічного простору, включно з Норвегією, та наближенням України й інших країн, що підписали УА та ПВЗВТ. Він також зазначив, що інтеграція та партнерство має включати можливість впливати на законодавство ЄС, а не лише впровадження його норм та їх застосування.

 “Ми маємо думати про місцеві громади та боротьбу з бідністю. Імплементація реформ має провадити до процвітання, якщо ми хочемо, щоб люди повірили в європеїзацію”.

Ребекка Хармс, член Європейського Парламенту та Співголова Парламентської асамблеї Євронест 

DSC_0037-1

“Робоча група ЄС зі стратегічних комунікацій (East StratCom Task Force) з використанням наявних у них ресурсів та  працівників робить надзвичайно велику роботу. Але це не кустарний стартап – це інструмент Європейської служби зовнішніх дій. Він потребує більшої підтримки та ресурсів”.

Ян Цингель (Ján Cingel), Виконуючий обов’язки керівника Європейської програми сусідства, Інститут політики GLOBSEC

Зузанна Вег (Zsuzsanna Vegh), дослідниця Університету Віадріна підкреслила важливість звернення до місцевих та  сільських громад в країнах Східного партнерства, щоб забезпечити стійкі зміни в контексті процесу інтеграції з ЄС. 

У своєму заключному виступі Міріам Лексман (Miriam Lexmann), Директор Регіональної програми ЄС у Міжнародному республіканському інституті, підсумувала, що політики повинні більше співпрацювати з  громадянами та розмовляти з ними на рівних.

“Партнерство означає, що дві сторони є рівними, має вестися діалог. Підтримка демократичних політичних партій, справжнього громадянського суспільства, малого та середнього підприємництва, а також чутливих груп населення повинно бути основою при розробленні політики Східного партнерства”.

Міріам Лексманн (Miriam Lexmann), Директор Регіональної програми ЄС (Міжнародний республіканський інститут)

Джерело новини: eap-csf.eu/quo-vadis-eastern-partnership-a-retrospective-look-into-the-future-2/