Координатор РГ3 Анна Голубовська-Онісімова взяла участь у 2-му засіданні Міністрів з навколишнього середовища та зміни клімату Східного партнерства

02
Лис
2018
Категорії: Новини / Новини РГ 3 / Новини ФГС СхП / РГ3


photo-1

9 жовтня 2018 року в Люксембурзі відбулося 2-е засідання Міністрів з навколишнього середовища та зміни клімату Східного партнерства (EAP) під співголовуванням Комісара ЄС з навколишнього середовища, морських справ та рибальства п. Кармену Велла та представника головувуючої в Раді ЄС Австрії, Генерального директора з питань навколишнього середовища та водного господарства п. Гюнтера Лібела.

Міністри підтвердили необхідність утримувати високий пріоритет екологічних та кліматичних дій у політичних та економічних порядках денних і домовилися активізувати зусилля щодо інтеграції цілей навколишнього середовища та клімату до секторальних та інвестиційних стратегій, вдосконалювати екологічне врядування, сприяти циркулярній економіці та захисту екосистем.

 Зустріч була присвячена реалізації Люксембурзької Декларації Східного партнерства, прийнятої на 1-му міністерській зустрічі в 2016 році. Форум громадянського суспільства Східного партнерства був представлений делегатами Іною Кошеру (Національний екологічний центр Молдови), координатором Робочої групи 3 ФГС СхП та Анною Голубовською-Онісімовою (ВЕГО “МАМА-86”), Україна. 

На першій сесії з оцінки дій щодо впровадження Декларації, Анна Голубовська – Онісімова нагадала, що на першій зустрічі Міністерів в 2016 році ФГС звернувся з проханням визначити чіткі цілі та графік реалізації Декларації, тому Форум задоволений цілями 20х20, але поки що тільки Україна розробила національну Дорожню карту для реалізації положень Декларації, що пов’язують довгострокові, середньострокові та короткострокові цілі екологічної політики з цілями 20×20. Вона закликала міністерства екології Східного партнерства розробити свої “м’які” національні документи, які, крім іншого, могли б допомогти організувати та представити суспільству нову політику та законодавство відповідно до зобов’язань Декларації.

photo-2

 Вона закликала поважних учасників зустрічі на високому рівні звернути особливу увагу на випадки, коли будівельні компанії намагаються проігнорувати або обійти нові процедури екологічної оцінки великих проектів та запропонувала встановити регулярнe звітyвання країн Східного партнерства щодо впровадження СЕО планування територій та ОВД великих проектів, які вторгаються на території Смарагдової мережі, Рамсарських угідь або інших природних територій високої цінності.

 Вона підкреслила, що знеліснення у більшості країн Східного партнерства продовжується і, головним чином, пов’язане з нелегальними рубками, які здійснюються навіть у природних заповідниках, і підкресила, що цьому значною мірою сприяє штучна заборона урядом екологічних перевірок у лісах, і це доводить, що дерегуляція продовжує здійснюватися за рахунок втрат навколишнього середовища.

 Від імені ФГС вона висловила велике занепокоєння з приводу епідемії будівництва нових ГЕС в країнах Східного партнерства, яка живиться зеленими таріфами і завдає значної шкоди довкіллю, тому до гідроенергетики не можна застосовувати зелені тарифи, і такі проекти не повинні фінансуватися МФІ.

 Громадянське суспільство відзначає значний прогрес, досягнутий країнами Східного партнерства у розробці політики боротьби з зміною клімату, реформування системи управління водними ресурсами та відходами, розширенні природоохоронних територій та розвитку Смарагдової мережі, а також посилення підзвітності, відкритості та участі громадськості. Проте тенденція до втрати вже досягнутих позицій зберігається. ФГС виступає за комплексний підхід до реформування системи екологічного врядування, оскільки Належне екологічне врядування є важливою передумовою для убезпечення та набуття сталості екологічних реформ. Для цього потрібні набагато сильніші екологічні інститути та краща співпраця з метою збільшення політичної ваги екологічного сектору в урядах. Вона підтвердила позицію ФГС, згідно з якою інституційне зміцнення повинно бути пріоритетом екологічного співробітництва СхП та включене в основу планових заходів, а також запевнила, що громадянське суспільство продовжуватиме проводити моніторинг та оцінку процесу екологічних реформ у країнах Східного партнерства та залишатися надійним партнером та активним учасником цього процесу.

На другій сесії щодо діалогу з циркулярної економіки (з акцентом на поводження з відходами) Іна Кошеру теж наголосила, що для популяризації циркулярної економіки у країнах Східного партнерства, які на сьогодні мають дуже низькі темпи рециклінгу відходів, країни Східного партнерства потребують сильної інституційної та законодавчої бази. Вона також сказала, що Молдові та Грузії важко реалізувати Угоди про асоціацію з ЄС в галузі охорони навколишнього середовища, оскільки міністерства навколишнього середовища були об’єднані з міністерствами сільського господарства та закликали інші країни Східного партнерства не слідувати цьому прикладу, а Молдову і Грузію – перебудувати структури уряду після парламентських виборів, щоб міністерства навколишнього середовища стали повноцінними незалежними органами в системі центральної виконавчої влади. 

 Вона також розказала про останній Зелений тиждень ЄС, який продемонстрував, що циркулярна економіка ефективно впроваджується, коли місцева влада, малі та середні підприємства та широка громадськість беруть активну участь у пропаганді її принципів. Вона закликала міністрів, щоб вони не дозволяли проникнення застарілих технологій на територію країн Східного партнерства, а використання одноразових виробів з пластику бутло заборонено на всій території регіону партнерства. Інакше, з уже вичерпаними природними ресурсами, буде неможливо побудувати екологічно безпечний кордон між країнами-членами Східного партнерства та країнами ЄС.

Вона нагадала, що виконання зобов’язань з охорони довкілля мусить бути частиною процесу моніторингу імплементації Угод про асоціацію з ЄС та Угод про співпрацю з ЄС в регіоні Східного партнерства, а також макрофінансової допомоги, і запропонула впроваджувати флагманські проекти, поєднуючи можливості Програми “ЄС для довкілля” та схеми регрантингу ФГС СхП.

На інших сесіях учасники обговорили підготовку до 14-ї Конференції сторін Конвенції ООН про біорізноманіття та 24-ї Конференції сторін Рамкової конвенції ООН зі зміни клімату.

 

Повний текст виступів делегатів ФГС СхП [лінк]

Новини ЄС щодо події та текст Висновків зустрічі Головуючого в ЄС [лінк] 

 

In English

photo-6