Ми, члени Робочої групи 3 «Довкілля, зміни клімату та енергетична безпека» Української національної платформи Форуму громадянського суспільства Східного партнерства (УНП ФГС СхП) та Робочої групи 5 «Енергетика, транспорт, довкілля та зміна клімату» Української сторони Платформи громадянського суспільства Україна-ЄС (УС ПГС), звертаємось до Міністерства економіки, довкілля та сільського господарства України та Комітету з питань екологічної політики та природокористування Верховної Ради України стосовно  покращення імплементації Ukraine Facility та Плану України і надаємо свої рекомендації щодо шляхів та інструментів такого вдосконалення.

У рамках ініціативи «Роль Ukraine Facility у просуванні екологічних реформ», яка імплементувалась в рамках діяльності УНП, ми провели дослідження щодо ролі Ukraine Facility у реформуванні довкіллєвої та кліматичної політики і законодавства в Україні, а також щодо перспектив покращення застосування цього фінансового інструменту та посилення участі громадськості у цьому процесі.

Наш основний висновок – Регламент про Ukraine Facility визначає головний фінансовий інструмент допомоги ЄС Україні на період 2024–2027 років і містить низку важливих екологічних положень, включно з принципами та умовами екологічного і кліматичного фінансування. За умови належного застосування такого інструменту він може бути важливим рушієм зеленої відбудови та підтримки євроінтеграційних реформ у сфері довкілля і зміни клімату.

Ми пропонуємо низку рекомендацій, які можуть бути корисними для підвищення ефективності Ukraine Facility та Плану України.

Політичний та законодавчий вимір

  • Забезпечити застосування принципу партнерства на усіх етапах впровадження Ukraine Facility на усіх рівнях – від європейського до місцевого.
  • Створити робочу групу, куди увійдуть науковці, громадськість, інші зацікавлені сторони, для формування ідей та вироблення практичних рішень, які б мали об’єднати націю до відновлення країни  за наскрізними пріоритетами “зеленого” переходу за чітко вимірюваними та публічно відстежуваними параметрами, узгодженими із фінансовими стимулами, а також допомогли б повернути українців з-за кордону.
  • Розробити механізми та інструменти, які б забезпечили належне застосування принципу “не завдати значної шкоди” та визначення частки у розмірі 20 % інвестицій на клімат та біорізноманіття.
  • Відбудова та відновлення “після війни” має бути переорієнтована на “під час війни” чи “в умовах війни”, оскільки є критичні потреби, які необхідно закривати вже зараз, наприклад, відновлення критичної інфраструктури, відбудова житла, створення екологічно безпечних просторів для життя та реабілітації постраждалих від війни, тощо. Сформувати архітектуру відбудови країни, яка буде включати повоєнну відбудову та відбудову “в умовах війни”.
  • Розпочати планування наступного етапу виконання Ukraine Facility, оскільки План України завершується 2027 роком. Таке планування повинно мати системний характер: слід включити усі необхідні комплексні реформи, індикатори, належний моніторинг та залучення громадськості до процесу. Особливий наголос слід зробити на відповідність реформ євроінтеграційним вимогам, беручи до уваги важливість євроінтеграційного процесу та вступу України в ЄС, а також дотримання термінів їх реалізації. Також необхідно враховувати реалістичність індикаторів в умовах війни.
  • Оцінити необхідність перегляду Регламенту про Ukraine Facility, зокрема в контексті наскрізного зеленого переходу, критеріїв співрозмірності фінансових вкладень та досягнутих ефектів екологічності, вимірюваності показників зеленого переходу за нормативами ЄС.

Участь громадськості

  • Забезпечити прозоре інформування щодо можливостей належного залучення громадськості на усіх етапах реалізацїі Плану, включно з його переглядом, щоб участь громадськості була не лише для звітування перед Європейською Комісією, а й забезпечувала повноцінний процес у відповідності до вимог Ukraine Facility та національного законодавства.
  • Посилити адвокацію щодо обізнаності та критеріїв ефективності з питань ефективної реалізації Плану України на рівні інституцій ЄС, зокрема в контексті якості реформ, які проводяться для виконання індикаторів Плану.
  • Забезпечити розробку та прийняття якісних нормативно-правових актів для цілей Ukraine Facility та Плану України.
  • Забезпечити постійний дієвий моніторинг виконання Плану України на всіх рівнях, включно з місцевим. Такий моніторинг має здійснюватись не лише щодо впровадження реформ (прийняття чи застосування законодавства), але й стосовно використання критеріїв зеленого фінансування.
  • Посилити підтримку громадянського суспільства в Україні, яке активно працює над питаннями реформування та європейської інтеграції, зокрема через виділення на це коштів у рамках Ukraine Facility.

Залучення громад та інформування

  • Посилити інформаційну складову щодо Ukraine Facility, з особливою увагою на залучення громад.
  • Визначення чітких умов та донесення до громад можливостей щодо їх фінансування (принаймні 20% грантових коштів Плану України мають бути витрачені на місцевий рівень).
  • Інформувати усіх зацікавлених осіб про позитивні практики взаємодії з бізнесом.
  • Розглянути можливість створення моніторингових комітетів, які можуть стати дієвим майданчиком для залучення усіх зацікавлених сторін, проведення моніторингу та прийняття рішень на кожному етапі.

Сподіваємось, що надані рекомендації будуть корисними у вашій роботі з подальшої імплементації Ukraine Facility та Плану України. Також висловлюємо готовність робочих груп обидвох про-європейських платформ долучатись до відповідних процесів та ініціатив, що відбуваються в рамках Ukraine Facility.

Детальніше з оцінкою імплементації Ukraine Facility, основними висновками і рекомендаціями можна ознайомитись в аналітичній записці «Екологічний вимір Ukraine Facility та Плану України: стан справ і рекомендації» за посиланням: https://rac.org.ua/wp-content/uploads/2025/10/racse-ukraine-facility-2025.pdf

ЗАВАНТАЖИТИ Звернення РГ3 УНП та РГ5 ПГС щодо покращення імплементації Ukraine Facility та Плану України, 5 листопада 2025

Дякуємо членам РГ3 УНП та РГ5 ПГС за обговорення, надання доповнень та підтримку.

Довідково:

Українська національна платформа Форуму громадянського суспільства Східного партнерства (www.eap-csf.org.ua) – це мережа більше як 140 громадських організацій України, що відстоює українські інтереси в рамках Східного партнерства. Платформа є частиною Форуму громадянського суспільства Східного партнерства (ФГС СхП) – об’єднання представників громадських організацій України, Грузії, Республіки Молдови, Білорусі, Республіки Вірменії, Азербайджану, а також ЄС. Форум допомагає громадським організаціям регіону Східного партнерства адвокатувати важливі для їх країн питання на рівні ЄС, сприяє аналітично-адвокаційній діяльності та обміну досвідом між організаціями громадянського суспільства регіону, здійснює громадський моніторинг виконання цілей Східного партнерства.

Українська сторона Платформи громадянського суспільства Україна-ЄС (https://eu-ua-csp.org.ua/) є національною частиною Платформи громадянського суспільства Україна-ЄС – одного з офіційних двосторонніх органів Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Відповідно до ст.469-470 Угоди про асоціацію, Платформа офіційно представляє інтереси громадянського суспільства України та ЄС у процесі виконання Угоди, здійснює моніторинг та громадський контроль за її виконанням. Від Української сторони до Платформи входить 15 членів – представників громадських об’єднань, профспілок та організацій роботодавців. Під їх егідою УС ПГС об’єднує 282 організації.