Відкритий лист РГ 3 «Довкілля, зміна клімату та енергетична безпека» Української платформи Форуму громадянського суспільства Східного Партнерства та РГ 5 «Енергетика, транспорт, довкілля та зміна клімату» Української сторони платформи громадянського суспільства Україна – ЄС

щодо важливості  послідовного впровадження системних екологічних реформ та реалізації євроінтеграційного курсу держави

8 липня 2025

Представники громадських організацій екологічного та кліматичного спрямування, що є членами робочих груп з питань довкілля, клімату та енергетичної безпеки двох про-європейських платформ:

Беручи до уваги, що питання зеленої відбудови та європейської інтеграції є серед головних пріоритетів УНП ФГС СхП та УС ПГС Україна-ЄС;

Враховуючи, що імплементація актів права ЄС у сфері довкілля і зміни клімату створює основу для відбудови України на зелених засадах і принципах;

Підкреслюючи, що європейське майбутнє України є запорукою безпеки нашої держави у всіх її вимірах, включно з екологічною, кліматичною та енергетичною;

Висловлюючи свою відданість європейським цінностям і принципам захисту довкілля, включно з реалізацією завдань Європейського зеленого курсу;

Звертаються до усіх зацікавлених сторін з проханням звернути увагу та врахувати у своїй роботі такі питання:

  • Амбітні плани України щодо вступу держави в Європейський Союз до 2030 року вимагають значних зусиль та незворотності проведених реформ щодо сфер, які входять до переговорного Розділу 27 «Довкілля і зміна клімату». Реформування екологічної та кліматичної сфери вимагає системного підходу, стратегічного бачення та конкретних послідовних кроків як при розробці і прийнятті законодавства, так і під час його впровадження. Збереження інституційної пам’яті та послідовна кадрова політика  Міністерства захисту довкілля і природних ресурсів України є одними з ключових чинників, від яких залежить успішність виконання Україною вимог для набуття членства в ЄС.
  • Розділ 27 «Довкілля і зміна клімату», що охоплює понад 200 актів права ЄС, є ключовим в екологічний трансформації України відповідно до європейських стандартів та наскрізно зачіпає фактично усі сфери економіки країни. Його виконання безумовно є одним з найскладніших в рамках переговорного процесу. Нещодавно успішно відбулися заходи в рамках офіційного скринінгу відповідності українського законодавства до права ЄС, результати якого будуть оприлюднені у звіті Європейської Комісії. Беручи до уваги велику кількість актів права ЄС, що входять до Розділу 27, та складність його імплементації, наголошуємо на важливості консолідації зусиль влади, громадськості, інших зацікавлених сторін для невідкладного виконання зобов’язань України з урахуванням суспільних інтересів з відбудови України на засадах «відбудувати краще та зеленіше».
  • Станом на сьогодні лише європейська інтеграція створює рамки для зеленої відбудови України. Цей вплив має два виміри: імплементація відповідних актів ЄС у сфері довкілля та зміни клімату й умови надання фінансової допомоги за Ukraine Facility. Реформи, які здійснюються в рамках цих двох треків, – це ключові чинники інтеграції екологічних і кліматичних міркувань в процесі відбудови. Ми вітаємо ініціативу Міністерства захисту довкілля і природних ресурсів України щодо розробки законопроєкту «Про засади зеленого відновлення України». Вважаємо, що усі зацікавлені сторони повинні докласти максимум зусиль для його доброчесного доопрацювання та адвокації, щоб він не лише заклав загальні засади зеленого відновлення, але й закріпив практичні механізми реалізації таких засад у процесі відбудови.
  • Поширення неправдивої інформації, яка часто дискредитує наміри різних зацікавлених сторін проводити реформи та адвокатувати важливі зміни в довкіллєвій сфері, що визначають як євроінтеграційний поступ, так і підвищення екологічної якості життя громадян, може мати нищівний вплив на подальше просування реформ в Україні та реалізацію євроінтеграційного курсу. Просимо усіх небайдужих не поширювати неперевірену інформацію, яка, перш за все, зміщує фокус суспільної уваги від пріоритетних питань на другорядні та перешкоджає ухваленню рішень, від яких залежить успішність євроінтеграційного руху в сфері довкілля та клімату.

Довідково:

Українська національна платформа Форуму громадянського суспільства Східного партнерства (www.eap-csf.org.ua) – це мережа більше як 140 громадських організацій України, що відстоює українські інтереси в рамках Східного партнерства. Платформа є частиною Форуму громадянського суспільства Східного партнерства (ФГС СхП) – об’єднання представників громадських організацій України, Грузії, Республіки Молдови, Білорусі, Республіки Вірменії, Азербайджану, а також ЄС. Форум допомагає громадським організаціям регіону Східного партнерства адвокатувати важливі для їх країн питання на рівні ЄС, сприяє аналітично-адвокаційній діяльності та обміну досвідом між організаціями громадянського суспільства регіону, здійснює громадський моніторинг виконання цілей Східного партнерства.

Українська сторона Платформи громадянського суспільства Україна-ЄС (https://eu-ua-csp.org.ua/) є національною частиною Платформи громадянського суспільства Україна-ЄС – одного з офіційних двосторонніх органів Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Відповідно до ст.469-470 Угоди про асоціацію, Платформа офіційно представляє інтереси громадянського суспільства України та ЄС у процесі виконання Угоди, здійснює моніторинг та громадський контроль за її виконанням. Від Української сторони до Платформи входить 15 членів – представників громадських об’єднань, профспілок та організацій роботодавців. Під їх егідою УС ПГС об’єднує 282 організації.