Відповідь Єврокомісії та Мінекономіки на звернення РГ3 УНП ФГС СхП та РГ5 УС ПГС щодо ризиків законопроекту № 8058 «Про прискорений перегляд інструментів державного регулювання господарської діяльності»

Екологічні неурядові організації, члени Робочої групи 3 «Довкілля, зміна клімату та енергетична безпека» Української національної платформи Форуму громадянського суспільства Східного партнерства (УНП ФГС СхП) та Робочої групи 5 «Енергетика, транспорт, довкілля та зміна клімату» Української сторони Платформи громадянського суспільства Україна-ЄС (УС ПГС) 14 листопада 2022 року звернулися до керівництва Європейського Союзу із закликом звернути увагу та обговорити з громадськістю законодавчу ініціативу українського уряду щодо прискореного перегляду дозвільних документів, регулюючих господарську діяльність.

На звернення ми отримали відповідь від Єврокомісії, а саме від керівника відділу регіонального та двостороннього співробітництва з навколишнього середовища в Генеральному директораті з навколишнього середовища Давора Перкана, підготовлену за дорученням Президентки Єврокомісії Урсули фон дер Ляєн.

У своїй відповіді Єврокомісія відмічає, що ознайомлена із українським законопроектом № 8058. Наголошується на важливості дотримання в українському законодавстві, включно з прийнятим в умовах воєнного стану, стандартів участі громадськості та підзвітності. Єврокомісія враховує застереження громадськості та порушила питання даного законопроекту перед українською владою. Українській владі висловлено тверду позиції Єврокомісії, що навіть в умовах війни екологічне законодавство має максимально можливо застосовуватися, а будь-які призупинення або адаптація законодавства повинні мати тимчасовий та обмежений характер.

Україна має уникати повного призупинення основного екологічного законодавства на невизначений період. Участь громадськості у прийнятті рішень також повинна бути забезпечена, якщо це дозволяють обставини, у максимально можливій відповідності до міжнародних конвенцій, зокрема Оргуської.

Єврокомісія гідно оцінює, що Форум громадянського суспільства порушив питання дотримання екологічного законодавства. Це важлива частина зобов’язань України в рамках Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, і це особливо важливо зараз, коли Україна отримала статус країни-кандидата.

Висловлено впевненість, що дискусія залученням громадськості з цього питання триватиме, зокрема в розрізі відновлення України. Єврокомісія також продовжить співпрацювати з українською владою з цього питання.

Натомість відмічаємо, що на аналогічну заяву РГ3 УНП ФГС СхП та РГ5 УС ПГС до українського уряду, як ініціатора законопроекту № 8058, була отримана відповідь від Мінекономіки, що кардинально відрізняється від реакції Єврокомісії.  У листі за підписом заступника Міністра економіки Надії Бігун зроблено акценти на надмірній зарегульованості державного регулювання господарської діяльності. В зв’язку з чим Уряд має намір зменшити адміністративне та фінансове навантаження на бізнес, а дерегуляція є однією з ключових реформ Плану відновлення України.

Урядова позиція абсолютно не пояснюється, яким чином сам Уряд може скасовувати регулювання, що встановлені законами України? Як у довкіллєвій сфері можуть скасовуватись дозвільні процедури впроваджені відповідно до Угоди про асоціацію і яким немає заміни за формулою «один заміть двох»?

Перед Україною, вже у статусі країни-кандидата на членство у Європейському Союзі, постають набагато амбітніші завдання у імплементації норм Європейського права, навіть порівняно з Угодою про асоціацію, що чітко підкреслено вищенаведеним листом Єврокомісії. В таких умовах урядова ініціатива виглядає популістською та здатною нашкодити європейській інтеграції України.

Окрім того лист-відповідь Мінекономіки абсурдно переводить питання участі громадськості у прийнятті екологічно важливих рішень у сферу консультативного залучення бізнесу до засідань урядових комісій. Таке викривлене сприйняття громадськості українськими урядовцями лише підкреслює гостру необхідність створення майданчику для обговорення нагальних євроінтеграційних питань із залучення уряду, європейської сторони та громадськості, а саме проєвропейських платформ громадянського суспільства (УНП ФГС СхП та УС ПГС Україна-ЄС).

Коментар надано Русланом Гаврилюком, Національним координатором УНП (на час подачі заяв координатор РГ3 УНП)

Дякуємо Міжнародній благодійній організації “Екологія-Право-Людина” (члени РГ3 УНП) за аналіз проєкту закону та підготовку проєктів звернень (https://www.facebook.com/epl.org.ua)

відповідь від Єврокомісії, а саме від керівника відділу регіонального та двостороннього співробітництва з навколишнього середовища в Генеральному директораті з навколишнього середовища Давора Перкана, 21.12.2022

відповідь від Єврокомісії, 09.12.2022

відповідь від Мінекономіки, 24.11.2022


Звернення РГ3 УНП та РГ5 УС ПГС до європейських структур
 щодо неприпустимості ухвалення законопроєкту №8058 від 19.09.2022 «Про прискорений перегляд інструментів державного регулювання господарської діяльності», 14.11.2022 (англійською)

Звернення РГ3 УНП та РГ5 УС ПГС щодо неприпустимості ухвалення законопроєкту №8058 від 19.09.2022 «Про прискорений перегляд інструментів державного регулювання господарської діяльності», 11.11.2022

Проект Закону про прискорений перегляд інструментів державного регулювання господарської діяльності, №8058 від 19.09.2022