Звернення щодо неприпустимості ухвалення законопроєкту № 8058 «Про прискорений перегляд інструментів державного регулювання господарської діяльності»
14 листопада 2022
Громадські організації члени Робочої групи 3 «Довкілля, зміни клімату та енергетична безпека» Української національної платформи Форуму громадянського суспільства Східного партнерства (УНП ФГС СхП) та Робочої групи 5 «Енергетика, транспорт, довкілля та зміна клімату» Української сторони Платформи громадянського суспільства Україна-ЄС (УС ПГС) занепокоєні ініціативою законодавчого регулювання прискореного перегляду дозвільних документів та засекреченості законодавчого процесу, а також суперечності положень урядового законопроекту № 8058 від 19.09.2022 «Про прискорений перегляд інструментів державного регулювання господарської діяльності» вимогам національного та міжнародного законодавства.
Вони звернулись до європейських структур про можливість обговорити виклики та висловити позицію.
Життєво важливо надавати широкого розголосу подібним випадкам нападу на принципи екологічної демократії, яким ми маємо протистояти. Без системної підтримки з боку ЄС Україна не зможе виконати свої зобов’язання в рамках Угоди про асоціацію між Україною та ЄС та наблизитися до вступу в ЄС. Декларуючи необхідність імплементації Європейської зеленої угоди, на практиці уряд робить усе можливе, щоб унеможливити зелений перехід, ініціюючи такі проекти законів та нормативних актів. Ми маємо об’єднати зусилля, щоб протистояти такій тенденції, оскільки вкрай важливо підготувати нормативно-правову базу для екологічно чистої та сталої реконструкції України за принципом «Відбудовувати краще».
Це складна проблема, ми рішуче налаштовані працювати над нею, і підтримка Європейської Комісії в Україні є вирішальною для досягнення успіху і буде високо оцінена.
Working Group 3 “Environment, Climate Change and Energy Security” of the Ukrainian National Platform of the Eastern Partnership Civil Society Forum and Working Group 5 “Energy, Transport, Environment and Climate Change” of the Ukrainian side of the EU-Ukraine Civil Society Platform expresses assurance of high esteem and addresses you with the purpose to draw your attention to the matters of utmost importance in the context of ensuring Ukraine’s democratic development and well-being and safety of Ukrainian citizens.
The launch of the full-fledged war on Ukraine is not only a catastrophe for humanity but also an arduous challenge for democratic values and principles of sustainable development that despite the circumstances should be determinative for Ukraine.
The Ukrainian civil society has been witnessing considerable rollback in the area of access to environmental information and thus public participation in environmental decision-making and the wave of recently developed draft laws indicates to the fact that there are increasing efforts to curtail consideration of environmental aspects in development processes and also limit public participation possibilities. Under the pretext of the needs caused by the war and deregulation for simplifying things for business entities, deregulation initiatives are ruining achievements of civil society efforts attained through hard work over decades pushing Ukraine back in its development. There have been developed numerous draft laws of low quality and with harmful philosophy ignoring completely principles of sustainable development and focusing purely on economic benefits.
One of such initiatives is the draft law No. 8058 that does not comply with requirements of national and international legislation. It provides for the deregulation of economic activities according to a simplified procedure, without the involvement of the Ministry of Health of Ukraine in the discussion of changes in permitting procedures. It removes the Ministry of Environmental Protection and Natural Resources of Ukraine and the Ministry of Health of Ukraine from a narrow circle of central executive authorities, which must approve draft amendments to the legislation (regarding the cancellation of permit documents) and acts of the government approving an exclusive list of instruments of state regulation of economic activity.
Adoption of the Draft Law No. 8058 will lead to a violation of the Ukrainian Constitution and the requirements of Article 8 of the Aarhus Convention regarding public participation, slow down the process of Ukraine’s integration into the EU, and worsen the state of the environment and the health of the population of Ukraine. Under such conditions, the state’s economy may lose a healthy workforce, and Ukraine may lose a healthy future generation and natural resources for sustainable economic development. This is just one example visualizing the problem to be addressed by the Ukrainian civil society.
Therefore, we would appreciate it if you could find some possibility to plan in your busy schedules a time for a meeting to discuss the challenges and express positions. It is vitally important to give wide publicity to such cases of attacks on the principles of environmental democracy that we have to oppose. Without systematic support from the EU, it will not be possible for Ukraine to implement its obligations within the EU-Ukraine Association Agreement and get closer to the EU accession. Declaring the need to implement the European Green Deal, in practice the government is doing everything possible to make green transition impossible by initiating such draft laws and regulations. We have to unite efforts to oppose such tendency as it is crucial to prepare the regulatory base for environmentally friendly and sustainable reconstruction of Ukraine following the principle “Building Back Better”.
This is a complex problem, we are resolute to work on it, and support of the European Commission in Ukraine is crucial for attaining success and will be highly appreciated.
Довідково:
Українська національна платформа Форуму громадянського суспільства Східного партнерства (www.eap-csf.org.ua) – це мережа більше як 140 громадських організацій України, що відстоює українські інтереси в рамках Східного партнерства. Платформа є частиною Форуму громадянського суспільства Східного партнерства (ФГС СхП) – об’єднання представників громадських організацій України, Грузії, Республіки Молдови, Білорусі, Республіки Вірменії, Азербайджану, а також ЄС. Форум допомагає громадським організаціям регіону Східного партнерства адвокатувати важливі для їх країн питання на рівні ЄС, сприяє аналітично-адвокаційній діяльності та обміну досвідом між організаціями громадянського суспільства регіону, здійснює громадський моніторинг виконання цілей Східного партнерства.
Українська сторона Платформи громадянського суспільства Україна-ЄС (https://eu-ua-csp.org.ua/) є національною частиною Платформи громадянського суспільства Україна-ЄС – одного з офіційних двосторонніх органів Угоди про асоціацію між Україною та ЄС. Відповідно до ст.469-470 Угоди про асоціацію, Платформа офіційно представляє інтереси громадянського суспільства України та ЄС у процесі виконання Угоди, здійснює моніторинг та громадський контроль за її виконанням. Від Української сторони до Платформи входить 15 членів – представників громадських об’єднань, профспілок та організацій роботодавців. Під їх егідою УС ПГС об’єднує 282 організації.
Звернення РГ3 УНП та РГ5 УС ПГС до європейських структур щодо неприпустимості ухвалення законопроєкту №8058 від 19.09.2022 «Про прискорений перегляд інструментів державного регулювання господарської діяльності», 14.11.2022 (англійською)
Звернення РГ3 УНП та РГ5 УС ПГС щодо неприпустимості ухвалення законопроєкту №8058 від 19.09.2022 «Про прискорений перегляд інструментів державного регулювання господарської діяльності», 11.11.2022
Проект Закону про прискорений перегляд інструментів державного регулювання господарської діяльності, №8058 від 19.09.2022
Дякуємо Environment People Law (EPL)/Екологія – Право – Людина (ЕПЛ) (члени РГ3 УНП) за аналіз проєкту закону та підготовку проєктів звернень