В 2020 році експерти УНП ФГС СхП в рамках проекту «Підтримка діяльності Української національної платформи Форуму громадянського суспільства Східного партнерства (ФГС СхП)», який адмініструє Інститут економічних досліджень та політичних консультацій, що фінансується Форумом громадянського суспільства Східного партнерства та Європейським Союзом, проаналізували виконання «20 очікуваних досягнень Східного партнерства» за період від 16 вересня 2019 року до 1 вересня 2020 р.

Продовжуємо знайомити Вас із розділами моніторингу.

МОБІЛЬНІСТЬ ТА КОНТАКТИ МІЖ ЛЮДЬМИ

17. ЛІБЕРАЛІЗАЦІЯ ВІЗОВОГО РЕЖИМУ ТА ПАРТНЕРСТВА У СФЕРІ МОБІЛЬНОСТІ

Ірина Сушко, Європа без бар’єрів, Робоча група 1 УНП

І. Опис імплементації

Пандемічні обмеження, що мали місце в першій половині 2020 року, спричинили зміни в транскордонному русі та посилили контроль на кордоні. Обмеження запровадили майже одночасно всі країни Східного партнерства, окрім Білорусі. З’явилась низка проблем, які увиразнили вже наявні недоліки управління кордонами, зокрема на відрізку з державами Шенгену.

У 2019 році, за даними ДПСУ, загальна кількість пропускних операцій на українському кордоні склала 102 млн, тобто приблизно 275 тисяч на день. Пандемія та обмеження з мобільності суттєво змінили обсяги руху через кордон України, у тому числі з країнами Шенгену.

Пандемічні обмеження виявили проблеми, пов’язані з управлінням зовнішньою трудовою міграцією та реалізацією політики реінтеграції України. У той же час збільшилась роль урядів країн Східного партнерства та країн ЄС в управлінні трудовою міграцією, зокрема сезонною.

У липні 2020 року Європейська Комісія оприлюднила черговий моніторинговий звіт щодо дотримання країнами СхП критеріїв безвізового режиму в рамках «механізму призупинення». Моніторинг відстежує міграційні тренди – незаконне перебування, відмови у в’їзді на кордоні, кількість заяв про притулок у країнах ЄС і відсоток їх визнання – та показники безпекової стабільності, стан справ і реформ у сферах юстиції, свободи, безпеки, протидії злочинності, корупції та тероризму.

Моніторинг засвідчив також збільшення кількості відмов громадянам України у в’їзді на кордоні, а також кількість виявлених неврегульованих мігрантів.

Серед інших країн СхП були виявлені такі проблеми: у Молдови зросла кількість виявлених неврегульованих мігрантів, а у Грузії збільшилась кількість відмов у в’їзді до країн Шенгену через зростання випадків нелегального перебування та необґрунтованих прохань про притулок. Грузинська влада криміналізувала сприяння нелегальному перебуванню та поданню фальшивих заявок про притулок. Наразі безвіз із Грузією продовжує діяти, а вдала тактика протидії пандемії дозволила грузинам першими у Східному партнерстві знову повноцінно користуватися безвізом.

Україна розпочала консультації щодо переваг приєднання до ініціативи Партнерство з мобільності. Грузія та Молдова вже є членами цієї ініціативи.

ІІ. Особлива увага

Системні проблеми українсько-шенгенського кордону, такі як відсутність належної інфраструктури на пунктах пропуску, брак комунікації між відомствами в Україні, призводять до посилення негативних ефектів пандемічних обмежень. Більше уваги потрібно приділяти виконанню плану заходів Стратегії з інтегрованого управління кордонами, а також дотриманню критеріїв механізму призупинення.

ІІІ. Пропозиції до нового документа до 2025 року

Пріоритетні напрямки для співпраці з країнами Східного партнерства, швидше за все, будуть сформовані під впливом COVID-19. Обмеження подорожей, закриття кордонів та інші заходи, запроваджені в результаті пандемії, можуть вплинути на можливості легальної міграції та моделі нелегальної міграції зі СхП протягом тривалого періоду часу.

У рамках багатосторонньої архітектури СхП важливо відновити роботу Панелі з питань міграції, мобільності та інтегрованого управління кордонами, що стосується мобільності та контактів між людьми. У новому документі до 2025 року важливо передбачити цілі щодо належного регулювання процесів трудової міграції, повного використання її потенціалу, а також реінтеграції трудових мігрантів.

Окремою ціллю може бути посилення двосторонньої співпраці з іншими країнами ЄС та СхП, сприяння вирішенню проблем трудових мігрантів в усіх сферах.

ІV. Оцінка: ++

Фото: dw.com; pixabay

Дослідження здійснено в рамках проекту «Підтримка діяльності Української національної платформи Форуму громадянського суспільства Східного партнерства (ФГС СхП)», який адмініструє Інститут економічних досліджень та політичних консультацій, що фінансується Форумом громадянського суспільства Східного партнерства та Європейським Союзом.