В 2020 році експерти УНП ФГС СхП в рамках проекту «Підтримка діяльності Української національної платформи Форуму громадянського суспільства Східного партнерства (ФГС СхП)», який адмініструє Інститут економічних досліджень та політичних консультацій, що фінансується Форумом громадянського суспільства Східного партнерства та Європейським Союзом, проаналізували виконання «20 очікуваних досягнень Східного партнерства» за період від 16 вересня 2019 року до 1 вересня 2020 р.

Продовжуємо знайомити Вас із розділами моніторингу.

ВЗАЄМОПОВ’ЯЗАНІСТЬ, ЕНЕРГОЕФЕКТИВНІСТЬ, ДОВКІЛЛЯ

13. РОЗШИРЕННЯ ГОЛОВНИХ МЕРЕЖ ТЕN–T

Ірина Коссе, Інститут економічних досліджень та політичних консультацій, Робоча група 2 УНП

І. Опис імплементації

Основні проєкти «швидких перемог» були визначені Світовим банком у 2018 році в Інвестиційному плані розвитку інфраструктури для України та інших країн Східного партнерства. Фінансування проєктів TEN-T в Україні відбувається через ЄБРР та ЄІБ. Новий імпульс виконанню проєктів «швидких перемог» в Україні дав ухвалений у  жовтні 2019 року закон «Про концесію», який гармонізував законодавство, встановив чіткі процедури, врегулював перелік сфер та учасників. Перші договори про концесію Україна уклала цього року щодо портів Ольвія та Херсон.

З шести угод про єдиний авіаційний простір Україна має лише дві, та й ті підписані ще до прийняття 20 пріоритетів СхП – це угоди з Вірменією (1995 року) та Грузією (2011 року). У 2018 році було підписано угоду з Молдовою про лібералізацію повітряного сполучення, але вона досі не ратифікована. Угоди з Азербайджаном та Білоруссю є обмежувальними.

Коридори Середземноморський і Рейн-Дунай, які проходять через Україну, у 2017 році були включені до Європейської транспортної мережі TEN-T. Крім того, Україна приєдналась до двох міжнародних проєктів у рамках TEN-T – GO-HIGHWAY «Гданськ − Одеса» та Via Carpatia. Однак внутрішні водні шляхи України досі не включені в індикативну мережу TEN-T. На цей процес негативно впливає порушення Україною Конвенції Еспо через днопоглиблювальні роботи в дельті Дунаю. Незважаючи на відчутний прогрес, зазначений сторонами Конвенції Еспо в лютому 2019 року, попередження на адресу уряду України щодо порушення Конвенції залишається в силі.

Україні не вдалося знизити кількість нещасних випадків на дорогах, незважаючи на прийняті Державну програму та Стратегію підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2020 року, спрямовані на зменшення смертності та травматизму в ДТП на 30%. За даними Нацполіції, кількість дорожньо-транспортних пригод з 2017 року суттєво не змінилась і становить біля 160 тис. ДТП на рік, у яких гине біля 3,4 тис. людей щорічно і біля 55 тис. осіб травмується. У 2019 році український уряд прийняв рішення про те, що контролювати ремонт доріг в Україні будуть незалежні експерти із міжнародним досвідом, а в липні 2020 року був підписаний перший такий договір із польською компанією.

21 жовтня 2020 року Кабінет Міністрів схвалив нову Стратегію підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2024 року. Ключова мета цієї Стратегії – знизити рівень смертності внаслідок ДТП порівняно з 2019 роком щонайменше на 30% до 2024 року та на 50% до 2030 року.

ІІ. Особлива увага

Для успішної реалізації проєктів TEN-T та залучення фінансування уряду України потрібно докласти більше зусиль до якісної підготовки техніко-економічного обґрунтування проєктів. З 39 проєктів, які включені до мережі, наразі запущено лише два (об’їзна дорога навколо Львова та траса Київ – Одеса) з кредитом від ЄІБ на суму 450 млн євро.

Також потрібно нарешті ратифікувати угоду про лібералізацію повітряного сполучення з Молдовою, підписану ще в квітні 2018 року, і розпочати переговори з Білоруссю та Азербайджаном.

ІІІ. Пропозиції до нового документа до 2025 року

Успішна реалізація концесійних проєктів у портах Ольвія та Херсон може стимулювати залучення інвестицій на подібних засадах в інші проєкти мережі TEN-T на території України. Також новим стимулом може стати прийняття закону про мультимодальні перевезення, який полегшить роботу транспортних транзитних коридорів в Україні.

Для реального посилення безпеки на дорогах Україні потрібно залучати до розробки, обговорення та впровадження Національного плану дій щодо безпеки на дорогах не лише поліцію, а й служби охорони здоров’я та громадські організації, бо основними причинами ДТП в Україні є неуважність водіїв та пішоходів, а також поганий стан доріг.

ІV. Оцінка: ++

Фото: pixabay: biz.liga.net; unidorstroy.kiev.ua

Дослідження здійснено в рамках проекту «Підтримка діяльності Української національної платформи Форуму громадянського суспільства Східного партнерства (ФГС СхП)», який адмініструє Інститут економічних досліджень та політичних консультацій, що фінансується Форумом громадянського суспільства Східного партнерства та Європейським Союзом.