В 2020 році експерти УНП ФГС СхП в рамках проекту «Підтримка діяльності Української національної платформи Форуму громадянського суспільства Східного партнерства (ФГС СхП)», який адмініструє Інститут економічних досліджень та політичних консультацій, що фінансується Форумом громадянського суспільства Східного партнерства та Європейським Союзом, проаналізували виконання «20 очікуваних досягнень Східного партнерства» за період від 16 вересня 2019 року до 1 вересня 2020 р.

Продовжуємо знайомити Вас із розділами моніторингу.

ПОСИЛЕННЯ ІНСТИТУЦІЙ ТА НАЛЕЖНОГО ВРЯДУВАННЯ

11. ПРОВЕДЕННЯ РЕФОРМИ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ

Іван Хілобок, Офіс реформ Кабінету Міністрів України

І. Опис імплементації

Проведення реформи державного управління (далі – РДУ) у 2019-2020 рр. здійснювалося відповідно до оновленої в грудні 2018 року Стратегії реформи державного управління в Україні до 2021 року (далі – Стратегія). На кінець 2019 року в повному обсязі виконано 71% запланованих на 2019 рік заходів (63% у 2018). Крім того, в оновленій Стратегії встановлено кількісні індикатори її реалізації: 11 із 17 (65%) індикаторів на 2019 рік досягнуто повністю.

У грудні 2019 року схвалено єдину цільову модель міністерства на основі успішної реалізації проєкту реорганізації 10 пілотних міністерств у 2017-2019 роках. Станом на середину 2020 року в міністерствах сформовано біля 50 директоратів (із приблизно 100 запланованих) та призначено більше 600 фахівців із питань реформ. Однак через запровадження карантинних обмежень на проведення конкурсів на державну службу процес формування директоратів та залучення фахівців із питань реформ суттєво сповільнився у 2020 році.

У травні 2020 року уряд схвалив Концепцію реформування системи оплати праці державних службовців у відповідності до європейських принципів, визначених OECD/SIGMA. У вересні 2020 року ВРУ прийняла в першому читанні урядовий законопроєкт «Про адміністративну процедуру», який встановлює єдині прозорі правила взаємодії держави з фізичними та юридичними особами та наближує Україну до стандартів європейських країн.

У 2020 році відбулися значні зрушення в розвитку цифрових інструментів, спрямованих на підвищення прозорості та підзвітності роботи державного управління: Вебпортал вакансій career.gov.ua було поширено на всі категорії посад державної служби в міністерствах та інших державних органах; розпочалося пілотне впровадження системи обліку та управління персоналом на державній службі (HRMIS, public.nads.gov.ua); змінено Регламент КМУ для впровадження системи обміну інформацією між КМУ та ВРУ; здійснено запуск мобільного застосунку та порталу адміністративних послуг «Дія» з можливістю замовлення та отримання більше 100 електронних послуг онлайн.

На жаль, підвищився рівень політизації державної служби. У вересні 2019 року ВРУ ухвалила Закон України №117 «Про внесення змін до деяких законів України щодо перезавантаження влади». Цей Закон мав на меті радикальне оновлення державної служби та підвищив політичний вплив на професійну державну службу, спростивши процедури звільнення державних службовців та процедури конкурсного відбору на державну службу. Додатково процедури конкурсу на державну службу були скасовані з початком карантину, спричиненого COVID-19, що створило передумови для політичних зловживань. Станом на жовтень 2020 року було оголошено майже 12 тис. вакансій та визначено 5 800 осіб для укладання контракту відповідно до порядку призначення на посади державної служби на період дії карантину.

ІІ. Особлива увага

Серйозної уваги потребує врегулювання чинного законодавства про державну службу, особливо щодо її деполітизації та підвищення прозорості та відкритості конкурсів (improvement of merit–based and transparent recruitment) з метою відповідності європейським принципам публічного адміністрування (the Principles of Public Administration).

ІІІ. Пропозиції до нового документа до 2025 року

Впровадження реформи державного управління в Україні відбувається відповідно до двох важливих стратегічних документів, дія яких завершується у 2021 році – Стратегія та Угода з ЄС про фінансову підтримку РДУ. Оскільки Україна ще остаточно не завершила трансформацію системи державного управління відповідно до європейських принципів публічного адміністрування та не досягла всіх визначених у Стратегії цілей, важливо продовжити реформування державного управління, враховуючи такі пріоритети:

–              завершити законодавче регулювання державного управління відповідно до європейських принципів публічного адмініструваннявключаючи схвалення відповідних законів (або змін до законів) про КМУ, про ЦОВВ, про державну службу, про адміністративну процедуру, про державну статистику та інші;

–              продовжити цифровий розвиток державного управління, включаючи повноцінне впровадження HRMIS, запровадження сучасних онлайн інструментів проведення конкурсів (в умовах соціального дистанціювання), впровадження сумісних систем взаємодії та документообігу в державних органах;

посилити спроможність державної служби формувати й аналізувати державну політику та підвищити її професійний рівень у наданні якісних послуг громадянам та бізнесу. Важливо забезпечити впровадження підходів та принципів «people–centric policy making and public services» на державній службі та розвиток сучасних інструментів управління персоналом на державній службі, включаючи конкурсний відбір, зрозумілу фінансову мотивацію та професійний розвиток.

ІV. Оцінка: ++ 

Фото vue.gov.ua; foreignpolicy.com.ua

Дослідження здійснено в рамках проекту «Підтримка діяльності Української національної платформи Форуму громадянського суспільства Східного партнерства (ФГС СхП)», який адмініструє Інститут економічних досліджень та політичних консультацій, що фінансується Форумом громадянського суспільства Східного партнерства та Європейським Союзом.