В 2020 році експерти УНП ФГС СхП в рамках проекту «Підтримка діяльності Української національної платформи Форуму громадянського суспільства Східного партнерства (ФГС СхП)», який адмініструє Інститут економічних досліджень та політичних консультацій, що фінансується Форумом громадянського суспільства Східного партнерства та Європейським Союзом, проаналізували виконання «20 очікуваних досягнень Східного партнерства» за період від 16 вересня 2019 року до 1 вересня 2020 р.

Продовжуємо знайомити Вас із розділами моніторингу.

ПОСИЛЕННЯ ІНСТИТУЦІЙ ТА НАЛЕЖНОГО ВРЯДУВАННЯ

9. ВЕРХОВЕНСТВО ПРАВА ТА АНТИКОРУПЦІЙНА ІНФРАСТРУКТУРА

Леся Шевченко, ГО «Фундація «Відкрите суспільство», Робоча група 1 УНП (Розділ 9)

І. Опис імплементації

В Україні повноцінно діють шість незалежних спеціалізованих антикорупційних органів високого державного рівня: Національне антикорупційне бюро України (НАБУ, 2015), Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК, 2016), Спеціалізована антикорупційна прокуратура (САП, 2016), Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (АРМА, 2017), Державне бюро розслідувань (ДБР, 2018) та Вищий антикорупційний суд (ВАКС, 2019).

Створено ефективну систему майнових декларацій, яку було реалізовано НАЗК. Запуск реєстру відбувся в серпні 2016 р., а у 2019 р. реєстр було вдосконалено системою автоматичного логічного та арифметичного контролю (ЛАК) зі здатністю автоматично здійснювати перевірку 2,7 млн електронних декларацій за 5 днів з автоматичним доступом до 13 державних реєстрів. Відомості про фінансовий стан декларантів  публічно доступні. Система електронного декларування має ряд стримуючих санкцій: адміністративну відповідальність (штраф) і кримінальну відповідальність (позбавлення волі від 5 до 10 років із забороною обіймати посади на строк до 3 років). Подібної системи з конфлікту інтересів не створено.

Український реєстр бенефіціарних власників синхронізовано з глобальним відкритим реєстром, та у 2019 році було розроблено оновлену концепцію механізму такої перевірки, яка ще чекає на схвалення.

Підвищився рівень співпраці між НАБУ та САП у більшості кримінальних проваджень та покращилась координація між ними. Існує прогрес у налагодженні взаємодії незалежних антикорупційних органів – НАБУ, САП і ВАКС. Хоча перший обвинувальний акт до ВАКС від НАБУ і САП було скеровано лише у вересні 2019 року, станом на 16 вересня 2020 року – їх 50.

Діючої моделі фіксації історій розслідувань та судового розгляду масштабних корупційних справ не створено. (Історії розслідувань масштабних корупційних справ можна побачити лише на сайті НАБУ без деталізації).

Розроблено і вдосконалену нормативно-правову базу, яка дозволяє конфісковувати та управляти статками, здобутими внаслідок злочинних корупційних діянь. З 2018 року АРМА розпочало реалізовувати функції держави з виявлення та управління арештованим та конфіскованим майном за дорученням слідчих (детективів), прокурорів та суддів та напрацювало певний досвід. У цій системі задіяно правоохоронні органи (ГПУ розслідує та надсилає запити) і судові органи (накладають арешт). І хоча за цей період АРМА було оброблено більше тисячі звернень правоохоронних органів та налагоджено роботу за запитами іноземних установ із розшуку активів, повноцінна та ефективна модель із повернення активів (статків) тільки закладається.

Ухвалено національне законодавство, що відповідає Рекомендаціям FATF та Четвертій Директиві ЄС проти відмивання коштів та фінансування тероризму (квітень 2020 року). Наразі триває робота над розробкою нормативно-правових актів із питань здійснення фінансового моніторингу.

На шляху імплементації рекомендацій GRECO, що були сформовані у 2017 році, менше половини лишається актуальними на вересень 2020 року.

ІІ. Особлива увага

Більшість проблем, які спостерігаються у сфері побудови антикорупційної інфраструктури, пов’язані з наявністю нормативних прогалин та невідповідностей, що супроводжують процедурні та кадрові питання. Наприклад, потребує врегулювання питання невідповідності існуючого порядку призначення та звільнення з посади директора НАБУ нормам Конституції.

Окремі питання потребують прискорення, як, наприклад, авторизація автономної системи електронного кримінального судочинства НАБУ/САП чи процес створення Єдиного державного реєстру арештованих активів АРМА. Потрібно завершити атестацію прокурорів на регіональному та місцевому рівнях відповідно до закону та процедур, що застосовуються під час атестації в Офісі генерального прокурора.

ІІІ. Пропозиції до нового документа до 2025 року

У разі розробки нового робочого плану для країн Східного партнерства доцільно розробити чіткі критерії щодо вимірювання ключових індикаторів, оскільки оцінка виконання кожного з них у попередньому викладі методології є надто узагальненою.

У наступному середньостроковому документі ЄС може прив’язати питання виділення Україні окремих фінансових програм підтримки до створення запланованого профільного органу у сфері фінансових розслідувань, єдиного органу для розслідування серйозних економічних та фінансових злочинів з чітким визначенням мандату та чітким розмежуванням його компетенції з іншими правоохоронними органами (створення єдиного органу з боротьби з фінансовими правопорушеннями представники української влади вже декларують протягом останніх шести років).

ІV. Оцінка: ++

Фото loyer.com.ua; akrsud.kharkiv.ua

Дослідження здійснено в рамках проекту «Підтримка діяльності Української національної платформи Форуму громадянського суспільства Східного партнерства (ФГС СхП)», який адмініструє Інститут економічних досліджень та політичних консультацій, що фінансується Форумом громадянського суспільства Східного партнерства та Європейським Союзом.