В 2020 році експерти УНП ФГС СхП в рамках проекту «Підтримка діяльності Української національної платформи Форуму громадянського суспільства Східного партнерства (ФГС СхП)», який адмініструє Інститут економічних досліджень та політичних консультацій, що фінансується Форумом громадянського суспільства Східного партнерства та Європейським Союзом, проаналізували виконання «20 очікуваних досягнень Східного партнерства» за період від 16 вересня 2019 року до 1 вересня 2020 р.

Продовжуємо знайомити Вас із розділами моніторингу.

ЕКОНОМІЧНИЙ РОЗВИТОК ТА РИНКОВІ МОЖЛИВОСТІ

8. ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ ПОГЛИБЛЕНОЇ ТА ВСЕОХОПЛЮЮЧОЇ ЗОНИ ВІЛЬНОЇ ТОРГІВЛІ (ПВЗВТ)

Вероніка Мовчан, Інститут економічних досліджень та політичних консультацій, Робоча група 2 УНП

І. Опис імплементації

У 2020 році пандемія COVID-19 стала визначальним фактором для міжнародної торгівлі, повністю змінивши тенденції попередніх років. Зростання торгівлі України з ЄС, яке спостерігалось з 2016 до 2019 років, змінилося різким спадом. За перші сім місяців 2020 року експорт товарів до ЄС, за оцінками Держстату, зменшився на 19% порівняно з минулорічним, імпорт – на 12%, переважно внаслідок різкого скорочення попиту. Таким чином, ця криза відкинула номінальні показники торгівлі з ЄС приблизно до рівня 2017 року. Водночас, ЄС як єдина митна територія залишається найважливішим партнером України, навіть незважаючи на «Брекзіт».

Протягом 2020 року тривала підготовка до приєднання до системи спільного транзиту з ЄС після прийняття наприкінці 2019 року довгоочікуваних законів щодо впровадження положень Конвенцій про процедуру загального транзиту та про спрощення формальностей у торгівлі товарами. Були затверджені нові форми документів та процедури, відбувається тестування системи NCTS (на початку 2021 року повноцінне приєднання України). У вересні 2020 року Державна митна служба отримала першу заявку на отримання статуту авторизованого економічного оператора (АЕО).

У сфері безпечності промислової продукції у 2020 році проходить оцінка європейськими експертами стану готовності української системи технічного регулювання. Успішне проходження зовнішньої оцінки є передумовою початку переговорів щодо АСАА. У 2020 році очікується перше визнання еквівалентності у сфері СФЗ, що стосуватиметься насіння. І далі зростає кількість підприємств, які отримали верифікацію на експорт продукції тваринного походження до ЄС.

На початку 2020 року ЄС та Україна формально підтвердили завершення першої фази взаємного відкриття ринків державних закупівель відповідно до ПВЗВТ, а за рівнем гармонізації законодавства України вже можна говорити й про виконання наступної фази. Таким чином, Україна продемонструвала значний прогрес у досягненні регуляторних показників, пов’язаних з імплементацією ПВЗВТ, у деяких випадках впритул наблизившись до їх повного виконання.

ІІ. Особлива увага

Особливу увагу варто звернути на питання уникнення запровадження необґрунтованих торговельних обмежень, особливо у сферах, де відбувається взаємне відкриття ринків. Наприклад, улітку 2020 року парламент прийняв у першому читанні законопроєкт, яким запроваджується вимога локалізації у сфері державних закупівель, що суперечить положенням Угоди про асоціацію та цілям СхП. Вироблення інституційних механізмів, які б зупиняли такі ініціативи ще на етапі розробки, дозволило б зберегти ресурси та сприяло швидшій економічній інтеграції з ЄС.

Ще одне важливе завдання – це збільшення ефективності процесу наближення законодавства країн-членів СхП до норм ЄС. Важливо забезпечити швидкий аналіз відповідності acquis нормативних актів, які приймаються задля гармонізації з нормами ЄС, та отримання офіційних висновків ЄС, бажано до моменту прийняття таких актів. Механізм консультацій, передбачений оновленим Додатком XXVII до Угоди про асоціацію з Україною, пропонує дієвий варіант реалізації цього завдання.

ІІІ. Пропозиції до нового документа до 2025 року

Виконання Угоди про асоціацію сприяє процесу імплементації цілей СхП, які створюють тло для регуляторного зближення всіх країн регіону з ЄС, що є безумовно вигідним для зовнішньої торгівлі України. Цілі СхП до 2025 року мають бути тяглими й водночас амбітними, щоб бути привабливими для всіх країн СхП, у тому числі й країн, які підписали Угоди про асоціацію. Які цілі 2025 року у сфері зовнішньої торгівлі можна передбачити: підписання АСАА, визнання еквівалентності безпечності харчових продуктів, залучення до системи спільного транзиту всіх країн СхП, взаємне визнання АЕО з ЄС, повне взаємне відкриття ринків державних закупівель, розширення переліку ринків послуг ЄС, для яких передбачено взаємне відкриття.

ІV. Оцінка: ++

Дослідження здійснено в рамках проекту «Підтримка діяльності Української національної платформи Форуму громадянського суспільства Східного партнерства (ФГС СхП)», який адмініструє Інститут економічних досліджень та політичних консультацій, що фінансується Форумом громадянського суспільства Східного партнерства та Європейським Союзом.